گوگل همواره سعی میکند تا بهترین و مرتبط ترین پاسخ را به کاربران خود ارائه دهد و همه کاربران را تا حد امکان راضی نگه دارد. الگوریتمهای گوگل نیز برای این هدف به وجود آمدهاند.مهمترین الگوریتمهای گوگل سیستمهایی هستند که عبارات یا کلمات جستجو شده توسط کاربران را دریافت کرده، آنها را آنالیز و درک میکند و سپس به بررسی سایتها و تطبیق آنها با عبارات و یا کلمات سرچ شده میپردازد و در نهایت بهترین نتیجه را برای کاربر نمایش میدهد.
الگوریتم پاندا
پاندا یکی از الگوریتمهای گوگل است که ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ برای اولین بار معرفی شد.این الگوریتم با محتواهای ضعیف، کوتاه، بیکیفیت، کپی و بیارزش مقابله میکند و در مقابل، محتواهای اصیل، منحصر به فرد و باکیفیت را ارزشگذاری کرده و ارتقا رتبه میدهد. این الگوریتم سعی میکند محتوای با کیفیت را تشخیص بدهد. این تنها به معنای کپی نبودن محتوا نیست بلکه فاکتورهای زیادی را برای تشخیص آن به کار میبرد که تا کنون لیست دقیقی از آن ارائه نکرده است.
الگوریتم پنگوئن
این الگوریتم که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، سایتهایی که لینکهای اسپم و بک لینک خریداری کرده و سعی کردهاند که با استفاده از تکنیک سئوی کلاه سیاه رتبه بهتری در نتایج جستجو به دست بیاورند را شناسایی کرده و آنها را جریمه میکند.
تا قبل از آن گوگل هر سایتی که لینکهای خارجی بیشتری داشت را بدون توجه به کیفیت آن لینکها، ارتقا رتبه میداد اما با معرفی این الگوریتم کیفیت لینکها حائز اهمیت شد. با معرفی این الگوریتم گوگل سعی دارد تا تاثیر روشهای کلاه سیاه را بر سئو کاهش دهد و در مقابل سایتهایی که به طور طبیعی لینک از سایتهای دیگر دریافت کردهاند را ارتقا رتبه دهد.
در این الگوریتم هم لینکهای داخلی یک سایت و هم لینکهای خارجی مورد توجه قرار میگیرد.
یکی دیگر از تکنیکهای سئوی کلاه سیاه، استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در سایت است که الگوریتم پنگوئن با آن مبارزه میکند.
در آخرین آپدیت الگوریتم پنگوئن، گوگل به جای جریمه کردن سایتهایی که از لینکهای اسپم استفاده میکردند به بی اثر کردن این لینکها بر روی رتبه سایت روی آورد.
الگوریتم مرغ مگس خوار
این الگوریتم سعی میکند تا معنا و مفهوم عبارت و کلمات سرچ شده را متوجه شود و بدین ترتیب نتایج مرتبطتری را به شما نمایش دهد.
این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ معرفی شد که گوگل با کمک آن توانست مفهوم عبارات جستجو شده مخاطبان خود را درک کند. با این الگوریتم دیگر گوگل به تعدد کلمات کلیدی در یک متن توجه نمیکند بلکه بیشتر به معنا و مفهوم یک متن توجه کرده و سعی میکند آن را درک کند و اگر با عبارت جستجو شده مرتبط بود آن را در نتایج نمایش دهد.
استفاده از کلمات مترادف و هم معنی امروزه بسیار موثرتر از تکرار یک کلمه دقیق است و الگوریتم مرغ مگس خوار این مترادفها را میشناسد و شانس بیشتری به سایت شما برای کسب رتبه بالاتر میدهد.
کارهای سئوی مرتبط به الگوریتم مرغ مگس خوار:
استفاده از schema به این معنا که در کدنویسی سایت نوع صفحات و جایگاه قرارگیری بخشهای مربوط به آن را مشخص کنیم
سعی کنیم با ایجاد محتواهای متنوع و قوی کاربر را بیشتر در صفحه نگه داریم و رضایت او را جلب کنیم.
الگوریتم کبوتر
این الگوریتم کمک میکند تا نتایجی نمایش داده شود که از نظر موقعیت جغرافیایی و محلی نزدیکترین و مرتبطترین به کاربر باشد. یعنی این الگوریتم ارتباط مستقیم با سئوی محلی دارد. حتی اگر در عبارت جستجو شده اسمی از منطقه خاصی نبرده باشید، گوگل سعی میکند نزدیکترین مواردی که در اطرافتان هست را به شما نمایش دهد.
الگوریتم رنک برین
جدیدترین الگوریتم گوگل هست که به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار آمد تا بتواند به صورت هوشمندانهتری نتایج جستجو را برای کاربر نمایش دهد.
این الگوریتم که از سال ۲۰۱۵ معرفی شد با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کار میکند و روز به روز خود را آپدیت میکند.
تا قبل از این الگوریتمهایی آمده بود که سعی میکرد بر اساس یک سری قوانین بهترین نتیجه را بر اساس عبارت جستجو شده به کاربر نمایش دهد برای همین مدیران سایت نیز سعی میکرند تا با استفاده از همان عبارات در سایت رتبه خود را ارتقا دهند اما الگوریتم رنک برین بیشتر به معنا و مفهوم دقت میکند تا کلمه به طور دقیق.
با این الگوریم موتور جستجوی گوگل هرروز چیزهای جدیدتری با توجه به رفتار کاربر یاد میگیرد. ما با هر بار کلیک بر روی یکی از لینکهایی که در نتایج جستجو میآید، به این الگوریتم کمک میکنیم تا در جستجوهای بعدی بهتر و بهتر عمل کند.
این الگوریتم ابتدا سعی میکند مفهوم عبارت سرچ شده را بفهمد بعد باتوجه به عوامل مختلف دیگر همچون موقعیت جغرافیایی، تاریخچه، علاقهمندیهای کاربر و …. بهترین نتیجه را نشان دهد.
در این الگوریتم محتوای ارزشمندی که پاسخگو باشد و رضایت کاربر را در پی داشته باشد و نیاز او را بر طرف کند مورد توجه است نه تعدد محتوا.
بنابراین الگوریتم رنکبرین بیشترین تمرکز خود را بر روی رفتار کاربران و معیارهایی همچون نرخ کلیک، زمان ماندگاری کاربر برروی سایت، محتوای باارزش و صحیح از لحاظ فهم و گرامری، لینکهای داخلی، خارجی، مرتبط و کلمات و عبارات مفهومی قرار داده است.
الگوریتم رقص گوگل
گوگل با استفاده از این الگوریتم سایتهایی که در صفحات ۲ یا ۳ هستند را برای مدت کوتاهی به صفحه اول میآورد تا رفتار کاربرانی که وارد سایت میشوند و میزان رضایت آنها را بسنجد، اگر این سنجش مثبت بود و سایت از این آزمون سربلند بیرون آمد، جایگاه سایت را افزایش داده و در غیر این صورت آن را به جایگاه قبلی خود و شاید عقبتر برمیگرداند. گوگل می خواهد با این الگوریتم به همه سایتها فرصت مشابه دهد تا جایگاه واقعی یک سایت را مشخص کند. با توجه به این الگوریتم، دلیل افزایش و کاهش رتبههای ناگهانی که برای سایتها اتفاق میافتد را درمییابیم.
الگوریتم سند باکس
این الگوریتم گوگل که ممکن است خیلی از کارشناسان سئو حتی از وجود آن با خبر نباشند، سایتهای تازه تاسیس را از سایتهای قدیمی تفکیک کرده تا از اعتبار و بهینه بودن آن مطمئن شود و بعد از گذراندن مراحل تایید آن را از داخل سند باکش رها میکند و به آن اعتبار و جایگاه میدهد.
پس با این الگوریتم میتوانیم بفهمیم که چرا سایتهای تازه راهاندازی شده ما بهراحتی و به زودی در گوگل جایگاه و رتبه نمیگیرند.
الگوریتم تازگی محتوا
گوگل با این الگوریتم به تازگی و به روز بودن و تاریخ انتشار محتوای یک سایت توجه میکند. برای داشتن محتوایی تازه سعی کنید محتوایی بنویسید که کاربر را هم تا مدتی در سایت نگه دارد و هم کاربر را به سایت برگرداند. این الگوریتم محتواهای جدیدتر و ترند را یکی از فاکتورهای بهبود سئو رتبه سایت میداند.
مدت ماندگاری کاربر در سایت، برگشتن کاربران به سایت، لینک به سایت از سایتهایی که محتواهای تازه منتشر میکنند، اشتراک گذاریها در شبکههای اجتماعی و…. همه مواردی هستند که گوگل متوجه میشود یک سایت محتوای تازه دارد یا خیر.