با توجه به افزایش دسترسی عمومی به اینترنت، تعداد افرادی که روزانه از اینترنت بهره میبرند همواره در حال افزایش است. در حقیقت میزان استفاده مداوم بزرگسالان از اینترنت در سه سال گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. شاید این موضوع موجب تعجب شما شود، اما میزان استفاده از اینترنت همچنان در حال افزایش است.با وجود استقبال بیسابقه افراد از خرید و فروشهای اینترنتی، میتوان گفت دیجیتال مارکتینگ گوی سبقت را از تجارتهای غیر آنلاین ربوده است. در چنین فضایی رقبای بازارهای فیزیکی توانایی مقابله و همراهی با بازاریابی آنلاین را در اختیار ندارند.
رمز موفقیت هر تجارتی در طول تاریخ در برقراری ارتباطی سازنده با مخاطبان است. نکتهای که تجارتها را از یکدیگر متمایز میکند، زمان و محل برقراری ارتباط میان مشتریان و صاحبان تجارتها از اهمیت بالایی برخورد ار است.
امروزه اگر بخواهید با مشتریان بالقوه خود آشنا شوید باید به دنبال فضایی باشید که امکان دسترسی به این مخاطبان را برای شما فراهم آورد. در گذشته صاحبان تجارتها برای ارتباط با مشتریان خود از آگهیهای تلویزیونی بهره میبردند؛ چرا که مخاطبان این کالا یا خدمات، وقت خود را با تماشای تلویزیون میگذراندند. اما امروزه شرایط تغییر کرده است.
امروزه اگر به دنبال فضایی برای یافتن مخاطبان انبوهی باشید به سراغ چه فضایی خواهید رفت؟ البته اینترنت و ابزار شما نیز دیجیتال مارکتینگ خواهد بود.
بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ به چه معناست؟
دیجیتال مارکتینگ به مجموعه تلاشها و اقداماتی که با استفاده از فضای اینترنتی یا دستگاههای الکترونیکی، با هدف ارتقا تجارت به انجام میرسد، اطلاق میشود. برای دستیابی به بهترین نتایج برای کسب و کارها، ابزارهایی مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و دیگر وبسایتها برای برقراری ارتباط با مخاطبان مورد استفاده قرار میگیرند.
بازاریابی آنلاین با استفاده از تمام امکانات موجود در اینترنت، کالا یا خدمات خود را برای مشتریان به نمایش گذاشته و به این ترتیب، مشتریان بیشتری را برای تجارت به ارمغان میآورد.
چرا استفاده از دیجیتال مارکتینگ حیاتی است؟
با توجه به آمار روبه افزایش افرادی که به اینترنت دسترسی دارند. میتوان گفت که یکی از ارزشمندترین فضاها برای معرفی کالا و خدمات تجارتها اینترنت است. فعالان دیجیتال مارکتینگ با شناخت اولویتها و نیازهای کاربران اینترنتی و با استفاده از راههای ارتباطی متنوع با این افراد، تجارت خود را به بهترین شکل ممکن به دیگران معرفی میکنند.
از آنجایی که راههای ارتباطی با مشتریان در اینترنت بسیار متنوع است، متخصصان بازاریابی اینترنتی میتوانند با اتکا بر خلاقیت خود کالا یا خدمات خود را به مشتریان بالقوه خود معرفی کنند. به زبان دیگر، فعالان تجاری در فضای اینترنت در مقایسه با دیگر عرصههای تجاری، ابزارهای بیشتری را در اختیار داشته و به همین دلیل میتوانند ایدههایی که در سر میپرورانند را به زیبایی عملی کرده و بر رویاهای خود جامه عمل بپوشاند.
از این گذشته در این فضا همواره ابزارهایی برای ارزیابی نحوه فعالیت شما وجود دارد. به این ترتیب شما همواره از میزان موفقیت شما در معرفی تجارت خود و همینطور از میزان استقبال کاربران از تجارت خود اطلاع پیدا خواهید کرد. چنین امکانی در بازار های سنتی وجود نداشته و به همین دلیل همواره امکان به هدر رفتن تلاش ها برای معرفی تجارت وجود خواهد داشت.
تجارت دیجیتال مارکتینگ را چگونه توصیف می کند؟
بازاریابی آنلاین با توجه به تکنیکها و تعداد راههای ارتباطی مورد استفاده برای برقراری ارتباط با مشتریان در فضایی که تبدیل به محل گردهمایی مردم شده است شناخته میشود. این فضا، فضای اینترنت است و راههای موجود نیز شامل تبلیغات الکترونیکی، بازاریابی ایمیلی، کاتالوگهای آنلاین و راههای خلاقانهتر دیگر است.
متخصصانی که از تبهر بالایی در دیجیتال مارکتینگ برخوردار هستند راهکارها و تکنیکهای مخصوصی را برای معرفی کالا و خدمات خود به دیگران به کار گرفتهاند. این فعالان با توجه به نیازها و مقاصد تجاری خود راههای متفاوتی را برای تبلیغات خود در نظر میگیرند.
برای مثال یک بازاریاب محتوا با ایجاد مجموعهای از پستهای وبلاگ مخاطبان بسیاری را به دانلود یک کتاب الکترونیکی در خصوص تجارت مورد نظر تشویق خواهد کرد. از سوی دیگر برخی دیگر با استفاده از کمپینهای تبلیغاتی ایمیلی، برای کسانی که این کتابها را دانلود کردهاند، ارسال کرده و از این طریق اطلاعات کاملتری را در خصوص تجارت خود به مخاطبان انتقال میدهند.
نمونههایی از راههای استفاده از دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی آنلاین در زمینههای بسیار متفاوت و متعددی قابل اجرا است اما در ادامه ما به برخی از راههای پیادهسازی دیجیتال مارکتینگ اشاره خواهیم کرد:
· سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجو: فعالان بازاریابی محتوا با استفاده از این قابلیت، رتبه سایت خود را ارتقا داده و از این طریق میتوانند از نمایش سایت برای کاربران بیشتر اطمینان حاصل کنند.
· بازاریابی محتوا: در این روش محتوای به کار رفته در سایت بهینهسازی شده و به این ترتیب علاوه بر تامین اطلاعات مورد نیاز کاربران امتیاز بالایی را نیز به خود اختصاص میدهند.
· بازاریابی شبکههای اجتماعی: در این روش به جای استفاده از فضای اینترنت، از شبکههای اجتماعی وابسته به اینترنت برای معرفی تجارت بهره برده میشود.
· پرداخت به ازای کلیک: از جمله تکنیکهایی است که کاربران بیشتری را به سایت فراخوانده و از این گذشته موجب افزایش زمان استفاده کاربر از سایت میشود. این امر برای موتورهای جستجو به معنای کیفیت بالای سایت مورد نظر است.
· بازاریابی ایمیلی: در این روش نیز، معرفی تجارت از طریق ارسال ایمیل به کاربران انجام میشود.
همانطور که پیش از این نیز گفته شد، موفقیت دیجیتال مارکتینگ در گرو خلاقیت فعالان این حوزه است. چرا که ابزارهای موجود در فضای اینترنت، تحقق هر ایدهای را ممکن ساخته است. شما میتوانید با استفاده از ایدههای منحصر به فرد خود، کالا یا خدمات خود را به جامعه بزرگ کاربران اینترنتی معرفی کرده و شاهد نتایج درخشان این کار در تجارت خود باشید.